SJEKKLISTE VED KJØP
AV BRUKT XM
Kjøper man bruktbil så er det viktig å sjekke den grundig uansett hvilket bilmerke eller modell det dreier seg om. På moderne biler kan det en tror er små fillefeil koste flere tusen kroner å få utbedret. Bare eksempler som at du MÅ på verksted for å skifte hovedlyspærer på flere av de nyeste bilene, en operasjon som tidligere ble regnet som svært enkel på de fleste biler, gir et lite inntrykk av situasjonen. PÅ XM klarer du heldigvis å skifte lyspærer. På XM bør du forøvrig være ekstra nøye
under vurderingen av bruktbiler fra de første årsmodellene
der det var mange svakheter og barnesykdommer. Disse ble stadig forbedret
i nyere årganger særlig i 92 og i 93, men også noen ytterligere
små forbedringer senere som med overgangen til serie II i 95. Generelt
kan en som gjennomsnitt for XM si at fom andre halvår 1993 er XM
stort sett like greie og driftsikre biler som alle andre europeiske biler
(bedre en mange av dem!) om enn ikke så feilfrie som de beste japanerne.
at det helst finnes komplett servicehefte fra anerkjent merkeverksted at det ikke er lekkasjer:
at ikke hydraulikkpumpen arbeider svært ofte. Dette kan bety dårlig hovedakkumulatorkule, hvilket ikke er verken dyrt eller komplisert å gjøre noe med. Men det kan også skylde stor internlekkasje i fjærben, hovedbremsesylinder, høydekorrektører. at det ikke er fuktig/vått i bagasjerommet (utett ved baklykter, bagasjelokk mm) at ikke hovedlyktene virker svært "matte". Lykter av gammel type har en intern plastskive som ofte gulner og blir matt. En kan ta ut plastlinsene og samtidig skifte til nye lykteglass (ca NOK 700/stk) for å bibeholde det asymetriske lyset. at det ikke er skjevslitte dekk (både foran (skjev forstilling?) og bak (utslitte opphengslagre bak)) at ikke bakjulene virker veldig "kalvbente" sett bakfra (utslitte opphengslagre bak) at det ikke er slakke i forstilling. XM har egentlig ikke så dårlig forstilling (MYE bedre enn f.eks. på nye Audi og VW!), men med så komfortabel fjæring er det dessverre mange som fristes til å kjøre litt tøffere over dårlig vei og humper og det tar på forstillingen. at det ikke er svært mye saltskader/blærer på de imiterte kromlistene utvendig (kjørt mye på saltede veier?). Du får ikke kjøpt de blanke listene separat til annet enn støtfangerne. På sidene må du DESSVERRE kjøpe komplette lister og det er dyrt. at det ikke er ulyder i motor: på tomgang, ved gasspådrag, motorbrems osv. 3,0 V6'erne skal du sjekke spesielt ved start av KALD motor (skjørtebank?). Tidlige V6'ere hadde problemer med skjørtebank pga korte veivakslingerog dårlig smøring. Dette ble utbedret på de fleste V6'ere, men vær bevisst og våken på dette! at det ikke er for lite olje på motoren (særlig på 2-liters motoren). Peilepinnen kan være litt lur eller dum alt etter hvordan en ser det. Forsøk eventuelt å vri peilepinnen både 90 og 180 grader når du trer den ned i peilehylsen for å måle nivået. Dieselmotorene og V6-motorene i XM er ikke kjent for å ha problemer med oljeforbruk. Det kan imidlertid forekomme på 2-liters bensinmotorene. De har hatt litt problemer med ventiltetnigene. at det ikke er bensinlekkasje på XM med 2 liters motor. Se etter morkne/sprukne bensinslanger i motorrommet! Det har vært litt problemer med utette drivstoffslanger på både diesel og bensinmotorer på XM, men 2-liters bensinmotoren har hatt klart mest problemer. Dette er VIKTIG da det har forårsaket at litt for mange XM'er (særlig 2-litersutgaver) har gått tapt i brann! at det ikke kommer ulyder fra hjullagrene og da spesielt framhjulslagerne at det ikke kommer noen feilmeldinger på diagnosedisplayet på venstre side av rattet. ABS-feil er kanskje den vanligste feilmeldingen, men den er oftest enkel å utbadre sa det som regel skyldes dårlig kontakt i en skjøteplugg i hjulhusene. Feil på selve ABS-sensor forekommer også, men det er heldigvis mye sjeldnere. at registeremmen er byttet ved foreskrevet intervall. Gjelder ikke V6 og V6.24 som har kjede at det er tydelig forskjell på komfort (mykhet og komfort til stabilere stivere) i fjæringen fra normalstilling (norm/auto) til sport på XM med hydraktiv fjæring. Om bilen har stereo med AM/LW på radioen kan du lytte på radio XM (163 kHz) og høre om hydraktiven kobler om som normalt mellom hard og myk fjæring når du svinger, bremser, gasser på osv. om det er ulyder ifm med AC dersom bilen har AC, da kan f.eks. lageret til strammeren av remma være defekt at alt elektrisk virker! Fra vindusheiser, varmeseter, varmevifte, lys innvedig og utvendig samt dashbord. Varmeseter er gjenganger mht feil Det samme kan til en viss grad sies om sentrallåssystemet og ikke minst låssylindrene rent mekanisk (prøv dem!) samt mikrobryterne til dørlåsene. at det ikke er betydelige rustskader. Rust er normalt
ikke er et problem på XM da det meste av bilen er galvanisert. De delene som er
ekstra utsatt for rust er i tillegg pålagt et beskyttende lag mot steinsprut og
under dørstokkene er det PVC. Det kan dog være unntak om bilen f.eks. har vært
kollisjonsskadet og dårlig utbedre. Et SVÆRT VIKTIG sjekkpunkt mht rust, og som
ER en svakhet på XM, er de øvre festene til de fremre fjærbena. Du ser dem under
panseret ved de grønne gasskulene. Disse skålformede festene som relativt enkelt
kan skiftes (men som koster ganske mye!) ruster under gummibelegget på mange XM.
Det som er enda verre er at de ruster på undersiden også. Du bør derfor jekke
opp bilen å sjekke om gummikonen på undersiden av metallskålen holder på å
løsne/slippe metallet. Gjør den det trenger det ikke være lenge før fjærbenet
kommer opp og knekker panseret på bilen, så DETTE er utvilsomt et
punkt man skal være svært oppmerksom på når det gjelder XM. til slutt..... en test som i dager der fjernkontrollen
har tatt overhånd på mange områder (inkl. billåser)
sjelden slår feil akkurat på XM. Lån nøkkelen
fra bilselgeren og sjekk alle låsene - både førerdør,
passasjerdør og bagasjelokk. Er dette en XM uten fjernkontroll eller
der fjernkontrollen har vært defekt og dermed ikke brukt på
en stund kan det hende at låsene er ok i alle fall på førerdøren
(låser på passasjerdør og bagasjerom kan faktisk likevel
være dårlige). På XM der det er montert alarm slik at
alarmens fjernkontroll har vært benyttet eller der XM'en har fungerende
original fjernkontroll er det imidlertid OFTE tull med dørlåsene.
Låsene på XM trenger en liten oljeskvett en sjelden gang innimellom
og å bli brukt av og til (et par ganger i året, for eksempel
ved dekkskifte) om ikke for annet så nettopp for at de skal virke
den dagen du eventuelt står der med flatt batteri i fjernkontrollen!.
Dette er det merkelig nok mange eiere av XM som ikke er klar over. Dette
kan være et fint argument for å prute prisen litt uten at det
trenger være alvorlig. Ofte fikser du faktisk selv låser som
sitter bom fast eller går veeeeldig tregt ved å dyppe nøkkelen
i låsolje før du setter den i låsen og deretter forsiktig
mosjonerer låssylinderen. Du kan måtte vente en dag etter første
forsøk før du lykkes etter at oljen har fått gjort
sitt.
Ikke alle disse punktene som er nevnt over er
like alvorlige, og kan derfor være et argumenter for pruting i stedet
for "dråpen" som får deg til å sky bilen. Det er tryggest
å kjøpe bilen hos merkeverksted med et visst minimum av bruktbilgaranti.
Med bruktbilgaranti bør du alltid ta en uavhengig test på
bilen (f.eks. NAF) minst EN uke før garantien går ut. Et privatbilkjøp
et slett ikke utenkelig, særlig om prisen er meget lav og gunstig
eller bilen er relativt ny og virker velholdt. Men da bør du ta
en uavhengig test på bilen! Alvorlige feil som for eksempel tvilsomme
ulyder fra motor (skjørtebank) samt større rustskader hører
definitivt til kategorien feil som bør medføre at du ser
deg om etter en annen XM. Det samme bør kanskje gjelde dersom antallet
elektriske feil virker mistenkelig stort!
|
||||||