|
I 1990 ble Citroën XM, Citroëns flaggskip
og CX' etterfølger sluppet på det norske markedet. Citroën
XM ble valgt til årets bil i Europa i 1990 og har i tillegg høstet
hele 14 trofeer og priser fra mange land. Bilen er spesielt berømmet
for design, ny teknologi og kombinasjonen veigrep og høy komfort.
Flere av modellene var utstyrt med det nye hydraktive fjæringssystemet
som kombinerer Citroëns lenge kjente fantastiske komfort med en sportsbils
veigrep og kjøreegenskaper. En "reklamenslogan" for XM da den ble
lansert i Norge lød forøvrig omtrent som så: "For det
det kostet å utvikle Citroën XM, kunne vi rettet ut E6 mellom
Oslo og Trondheim - virkningen ville blitt omtrent den samme"
Det hydraktive systemet ble forbedret, hydraktiv
I ble hydraktiv II fra PR-nummer 5928 (produsert Januar 1993). For mer
info om endringer og PR-nummer se kjøpe XM?
|
Motorvariantene var:
2,0 L med monopoint injection og 110 HK
2,0 i med 122 HK
3,0 V6 med 170 HK
2,1 TD med 110 HK
Etter hvert kom også:
3,0 V6.24 med 200 HK
2,0 Turbo CT med 145 HK
Fra 1995 ble enkelte motorer forbedret
2,0 i fikk 16v og 135 HK
2,0 Turbo CT fikk 150 HK
2,5 TD med 130 HK ble også introdusert i 1995
Etter omlegging av bilavgiftene i Norge til hardt å beskatte hestekrefter og motorvolum (94/95) sluttet Citroen Norge å ta inn V6 og V6.24 til Norge.
Fra 1. Juli 1994 ble den nye versjonen av Citroën
XM lansert. Eksteriørmessig skiller 1995 modellen XM seg fra sine
forgjengere ved endringer som ny grill der de doble vinklene, selskapets
logo, er plassert midt i grillen. Sidespeilene har fått en rundere
form, er lakkert i bilens farge og er i tillegg flyttet noe for å
gi bedre sikt bakover. Videre er blinklysene og tåkelysene under
støtfangeren endret. Fra 1995 fikk også Citroën XM det
samme "anti-synkesystemet" som på Citroën Xantia, hvilket gjør
at bilen beholder samme avstand til bakken også når motoren
er slått av og bilen står parkert.
Hva sa biljournalistene?
BIL nr. 6/7, 1989 (side 22-23)
"Citroëns nye XM: Elektronisk vidunderbil
fra elektronisk vidunderfabrikk"
BIL nr. 4, 1990 (side 10-15)
Bladet BIL slår fast at Citroëns angrep
på storbilklassen er overbevisende. I artikkelen konkluderes det
med at Citroën XM ligger langt fremme både når det gjelder
plass, komfort og kjøreegenskaper. Videre trekker BIL frem at rust
ikke burde være noe problem da karosseriet består av 76% galvaniserte
plater. Konklusjonen med BIL journalistens egne ord: "Komfort er ikke lenger
Citroëns eneste angrepsvåpen. XM er sterk på de fleste
områder."
Motor nr. 6, 1989 (side 78)
"Citroën XM: Også for ikke troende"
Motor nr. 1, 1994 (side 45)
"Citroën XM Vare: På skinner"