XM (1989-2000)
(kilde: Citroen Norge og Norsk XM Klubbs medlemmer)
 

 
I 1990 ble Citroën XM, Citroëns flaggskip og CX' etterfølger sluppet på det norske markedet. Citroën XM ble valgt til årets bil i Europa i 1990 og har i tillegg høstet hele 14 trofeer og priser fra mange land. Bilen er spesielt berømmet for design, ny teknologi og kombinasjonen veigrep og høy komfort. Flere av modellene var utstyrt med det nye hydraktive fjæringssystemet som kombinerer Citroëns lenge kjente fantastiske komfort med en sportsbils veigrep og kjøreegenskaper. En "reklamenslogan" for XM da den ble lansert i Norge lød forøvrig omtrent som så: "For det det kostet å utvikle Citroën XM, kunne vi rettet ut E6 mellom Oslo og Trondheim - virkningen ville blitt omtrent den samme"

Det hydraktive systemet ble forbedret, hydraktiv I ble hydraktiv II fra PR-nummer 5928 (produsert Januar 1993). For mer info om endringer og PR-nummer se kjøpe XM?
 

Designer for Citroën XM er italienske Bertone. XM's meget strømlinjeformede og aerodynamiske form med sterkt fallende panser og en relativt kort hekk, gir bilen personlighet. Samtidig som Citroën XM er konstruert for å være en elegant modell i toppen av produktspekteret, har den også fått et sportslig preg. Den siste XM gikk ut fra fabrikken i juni 2000. Det var en XM V6.24 Exclusive. Totalt var det da siden 1989 produsert 333 400 XM ved fabrikken i Rennes.  XM har blitt solgt i 87 land, og er den bilen blant franske toppmodeller som har blitt mest eksportert.  54% av det totale salget har gått til eksport, med Tyskland som det største markedet.

Motorvariantene var:
2,0 L med monopoint injection og 110 HK
2,0 i med 122 HK
3,0 V6 med 170 HK
2,1 TD med 110 HK

Etter hvert kom også:
3,0 V6.24 med 200 HK
2,0 Turbo CT med 145 HK

Fra 1995 ble enkelte motorer forbedret
2,0 i fikk 16v og 135 HK
2,0 Turbo CT fikk 150 HK

2,5 TD med 130 HK ble også introdusert i 1995

Etter omlegging av bilavgiftene i Norge til hardt å beskatte hestekrefter og motorvolum (94/95) sluttet Citroen Norge å ta inn V6 og V6.24 til Norge.

Fra 1. Juli 1994 ble den nye versjonen av Citroën XM lansert. Eksteriørmessig skiller 1995 modellen XM seg fra sine forgjengere ved endringer som ny grill der de doble vinklene, selskapets logo, er plassert midt i grillen. Sidespeilene har fått en rundere form, er lakkert i bilens farge og er i tillegg flyttet noe for å gi bedre sikt bakover. Videre er blinklysene og tåkelysene under støtfangeren endret. Fra 1995 fikk også Citroën XM det samme "anti-synkesystemet" som på Citroën Xantia, hvilket gjør at bilen beholder samme avstand til bakken også når motoren er slått av og bilen står parkert.
 

Hva sa biljournalistene?

BIL nr. 6/7, 1989 (side 22-23)
"Citroëns nye XM: Elektronisk vidunderbil fra elektronisk vidunderfabrikk"

BIL nr. 4, 1990 (side 10-15)
Bladet BIL slår fast at Citroëns angrep på storbilklassen er overbevisende. I artikkelen konkluderes det med at Citroën XM ligger langt fremme både når det gjelder plass, komfort og kjøreegenskaper. Videre trekker BIL frem at rust ikke burde være noe problem da karosseriet består av 76% galvaniserte plater. Konklusjonen med BIL journalistens egne ord: "Komfort er ikke lenger Citroëns eneste angrepsvåpen. XM er sterk på de fleste områder."

Motor nr. 6, 1989 (side 78)
"Citroën XM: Også for ikke troende"

Motor nr. 1, 1994 (side 45)
"Citroën XM Vare: På skinner"