I Vi Menn Bil 5/00 var det et ganske omfattende opplegg med beskrivelser av alle de ulike modellene av de aller fleste bilmerker tilgjengelige i Norge. I dette selskapet fikk Citroën XM meget bra kritikk, selv om bladet syntes bilen begynte å bli noe gammel. Men en modell som da har vært på markedet i over 10 år kan da heller ikke forventes å virke splitter ny og moderne i alle henseende.

Vi Menn hadde tydeligvis fått med seg det de aller fleste nordmenn (inklusiv de i NAF) IKKE har klart, nemlig at det bare var de aller første årsmodellene av XM som var så fryktelig plaget med dårlig kvalitet i mange komponenter og dermed mange feil. Nyere utgaver av XM står ikke noe tilbake for gjennomsnittet av øvrige europeiske biler. At bilen begynte å bli litt gammel, joda, det var da artikkelen ble skrevet forsåvidt over 10 år siden XM kom til Norge. MEN først lenge etter XM har f.eks. Volvo (S80) kommet med egne luftdyser i B-stolpen til baksetepassasjerene, noe som XM da hadde hatt i flere av sine motor- og utstyrsversjoner i nesten 10(!) år. Velkommen etter.
 

KILDE: Sitat fra Vi Menn Bil 5/00  Dvs når bilen altså var over 10 år gammel.
(Tillatelse til å gjengi tekst og notiser fra Vi Menn når kilde oppgis er bekreftet av: Raymond Njerve, Vi Menn)

SITAT:

XM
+  Individualist
-   En riktig gammel individualist
=  Like fullt en individualist

Citroën XM ble påført kvalitetsproblemer av en overivrig økonomidirektør, som dermed sørget for at Citroën tapte grassat med penger på internasjonal kjøpsvegring mot XM.  For billige komponenter ble etter hvert byttet ut, men da var det for sent.  Men altså, godtfolk, dette er det blitt ryddet opp i for lenge siden, og den overivrige Økonomidirektør har for lengst stilt seg i kø på arbeidskontoret i Paris.

Det betyr at en av de mest ekstravagante biler som fortsatt lages kan kjøpes for en i og for seg ikke ublu pris, samtidig som faren for sammenbrudd ikke er større enn for biler av tilsvarende størrelse fra andre europeiske land. Praktfull komfort for den som er fullstendig uavhengig av statussymbolikk.

SITAT SLUTT!
 
 

Vi menn bil har også hatt andre omtaler av XM som underbygger det faktum at dette er en bra bil.
SITAT:

MINITEST CITROËN XM 2,5 TD - 1995

DIESELDIGG
Tekst: Terje Bjørnsen

Citroën har gitt XM, sin etterhvert fem år gamle toppmodell, en facelift og diverse mekaniske modifikasjoner. De viktigste nyhetene ligger på motorsiden, der en to-liters 16-ventiler på 135 hk erstatter den gamle 122 hk'en, en 2,5-liters turbodiesel på 130 hk kompletterer 2,1-liter'n på 110 hk, og den to-liters bensinturbo'en får 5 hk ekstra, og nå yter 150 hk.

Vi har kjørt mange XM-utgaver opp gjennom årene, og det er hevet over enhver tvil om at siste årgang også er den beste. Vi tenker ikke bare på kollisjonspute og ABS-bremser som standard, men at bilen nå også virker bedre sammenskrudd enn tidligere. Selvom det fortsatt er en stund til XM når nivået til de beste japanske og tyske konkurrentene.

Etterhvert må man venne seg av med de motforestillingene det eventuellt knytter seg til å ha en dieselmotor under panseret. Den nye 2,5-literen har en elektronisk kontrollert innsprøytning og turbo med ladeluftkjøler, og yter barske 130 hk ved 4300 o/min, og leverer formidable 285 Nm allerede ved 2000 o/min. Med unntak av litt støy på høyt turtall i 1. til 3. gir, kan du knapt legge merke til typisk dieselstøy, og oppe i landeveisfart er det ikke motoren som forstyrrer, men litt veistøy på grov asfalt.

Turbodieselen gir en meget avslappet ytelseskarakteristikk, med fullt trykk allerede fra 18-1900 o/min og pen futt til rundt 4000 o/min. Særlig akselerasjonsevnen mellom 70-100 km/t i 4. gir er en demonstrasjon i styrke fra kjeller'n, som du må opp i grovkalibrede V8-motorer for å finne maken til i bensinverdnen. Forbruket er imidlertid småbilaktig, vi målte 0,65 l/mil på landeveikjøring.

For øvrig er XM sitt gamle jeg på andre områder, den såkalte hydraktive fjæringen byr på en silkemyk fjæring kombinert med presise kjøreegenskaper. Bare når et dekk treffer et hull i veien, svarer hjulopphenget med et hør- og mekbart dunk i karosseriet. Plassen innvendig er gedigen, og totalt sett hører XM fortsatt med til de bilene man tar femti mil på sparket med, og likevel stiger duggfrisk ut på bestemmelsesstedet.

Prisen? 415 000 for turbodieselen, mens den nye 16-ventiler'n holder til i et mindre avskrekkende område på prisskalaen: 290 000 skal Citroën ha for den.

+ Komfort og råsterk dieselmotor
- Betydelig innhogg i sparekontoen, ikke helt patent finish
= Inntagende argument for parhestene Rudolf Diesel og André Citroën

SITAT SLUTT!

Og enda mer:
SITAT:

XM: OG NÅ DA...?

I motsetning til Xantia, gjorde ikke XM Citroën-ryktet de samme gode tjenestene. I startfasen var bilen plaget med noen småfeil og mangler som hurtig gjorde at dette også ble bilen for entusiastene. At den er blitt bedre med årene, hjelper liksom så lite nå.

XM er den typiske store Citroën - masse plass, masse komfort og ikke så altfor mye motor. Citroëns to-liter på 135 hk som gjør en bra innsats i Xantia, føles litt slapp i XM. De virkelige gromme motorene for XMs vedkommende er turbo-maskinene, om det er diesel eller bensin spiller ikke så stor rolle. Du har det kraftige draget på lave turtall som virkelig underbygger følelsen av at du er på tur med et flygende teppe. Og ikke glem at XM også kommer i en stasjonsvognutgave som virkelig er en laster i trailerklassen.

Det er ingen hemmelighet at XM er den eldste bilen i modellprogrammet. Hva Citroën finner på med sin neste store bil, er vi ikke så rent lite spent på. En kombinasjon av soliditet og originalitet som tilfellet er med Xantia, ville ikke vært oss imot.

+ Har den umiskjennelige duften av DS og CX
- Ikke alle liker lukta
= For entusiastene

SITAT SLUTT!    ......og så må det kommenteres at når Vi menn sier "De virkelige gromme motorene for XMs vedkommende er turbo-maskinene" - uten å nevne V6'erne så skyldes det at artikkelen var skrevet ETTER at 3,0 V6 og 3,0 V6.24 ikke lenger ble tatt inn til Norge på grunn av de høye avgiftene som myndighetene la på motorvolum og hestekrefter fra 1995..

Ikke frelst enda? Da gjenstår det KUN en ting - PRØVEKJØR EN XM !  :-))