HVER TREDJE DØDSULYKKE: Trøtte sjåfører kjører i døden
Kilde: Nettavisen - Lily Kalvø - 20. apr 2001 13:56

Du finner den originale artikkelen her, men vi tar en kopi som du finner på denne siden i tilfelle originalen skulle tas vekk.

ÅLESUND (Nettavisen): Nesten hver tredje ulykke på veiene skjer fordi bilføreren ikke klarer å holde seg våken.

Stiftelsen for industriell og teknisk forskning ved NTH (SINTEF) har gransket 119 bilulykker i årene 1995-1997, 64 kollisjoner og 55 utforkjøringer. Målet har vært å å finne årsaken til at det går galt på veien. Konklusjonen slår hull på myten om det er førere med gassen i bånn som er den største trafikktrusselen.

Sovner bak rattet
Nesten hver tredje ulykke på rette veistrekninger i 80- og 90-soner som endte med døden eller alvorlig skade i løpet av de tre årene, skjedde fordi føreren var for trøtt til å konsentrere seg om kjøringen. I mange tilfeller sovnet sjåføren bak rattet.

– Trøtthet er et meget alvorlig trafikkproblem som må tas på alvor, sier forsker Dagfinn Moe i SINTEF, og utdyper det slik: Vi lever et liv som er så stresset at vi på et eller et annet tidspunkt sovner på galt tidspunkt. Når det skjer på veien, blir det fatalt.

Ikke fartspsykopater
Forskeren mener at han har solid dokumentasjon for en utvikling som har vært lite i fokus.

– Oppmerksomheten har i veldig stor grad vært rettet mot høy fart, men det er ikke riktig å gjøre norske bilførere til fartspsykopater. Statistikken viser at svært mange av ulykkene skjedde selv om bilføreren holdt fartsgrensen.

29 prosent av de 119 ulykkene kan spores direkte tilbake til trøtthet. Hver sjette ulykke skjedde derimot fordi føreren ikke var dyktig nok, mens en av ti valgte å ta selv å ta livet sitt på veien.

Tiltak
SINTEF foreslår flere tiltak for å hindre trafikkdøden. Profilerte kant- og midtlinjer, veivedlikehold, midtdelere og rekkverk er blant tiltakene. Men forskeren mener at mye at opp til føreren.

– Folk må la være å ta en duell med trøttheten på veiene. Mer søvn og mindre stress er en fornuftig løsning, sier Moe.