Vi gjengir her en MEGET
interessant artikkel fra Dagbladet i tilfelle den på et eller annet
tidspunkt skulle forsvinne fra Dagbladets websider. Så lenge artikkelen
finnes
på DAGBLADETs websider anbefaler vi at du leser den DER! :-)
Kvaliteten på tyske statusbiler er blitt dårligere. 97- 99-modellene av Volkswagen Passat har vært en skandale. Over 10000 biler har vært inne til reparasjoner og oppgraderinger helt gratis for bileierne. Nå fraråder de tunge bilorganisasjonene kjøp av disse modellene. Av KNUT MOBERG
- Japanske biler er suverent best på kvalitet, sier bilkonsulent Paul Anderson i KNA til Dagbladet. Han er medlem av Klagenemnda for bilsaker. - Tyske biler gir bileierne betydelig problemer og plagsomme driftsavbrudd. Mercedes, Volkswagen, BMW, Opel og Ford lanserer stadig nye bilmodeller. Jaget etter å være først med det siste ser ut til å være viktigere enn kvaliteten. De som kjøper de nye bilmodellene blir prøvekluter. Situasjonen blir ikke bedre når kunden bare får et års garanti, sier Anderson I år ble Ford tvunget til å innføre tre års garanti i Norge. Såkalt tysk kvalitet, derimot, er langt fra noe trygt kjøp. Her er feilene som går igjen: Alvorlige bremsefeil og ubalanse, motorer som kollapser og må skiftes før 100000 km og feil på styring og forstilling. I tillegg går elektronikken i stå, dører går i vranglås og bremseskiver på nesten nye biler ruster. Alt dette får
eiere av tyske biler til å rive seg i håret.
Skandalebiler
I realiteten er det snakk om feil på bremser, dørlåser, bremseklosser og forstillingen. Mercedes har også de siste årene slitt med kvalitetsproblemer.Verst var det i 96 og 97 med Mercedes Vito. Bedre ble det ikke når Mercedes A måtte oppgraderes etter at det ble oppdaget at den var ustabil. - Mercedes beklager at enkelte biler ikke har holdt vanlige Mercedes kvalitetsstandard, sier teknisk direktør for Mercedes Norge Hans Jørgen Lærum til Dagbladet. Det har også vært en rekke feil på VW Golf og Polo samt på Audi-modeller. Hos landets største bilimportøren, Harald A. Møller, legges det heller ikke skjul på at dette er blitt en belastning. Pris foran kvalitet
- Det ble en kultur ved fabrikken at man skulle kjøpe alt billigst mulig. Resultatet ble dårlig kvalitet, og hele ledelsen for innkjøp av deler og komponenter fikk sparken. Vi beklager at de som kjøpte bilene fikk flere problemer enn de skulle hatt. Men vi har gjort alt som står i vår makt for å utbedre feilene. Våre forhandlere har jobbet på spreng for på utbedre og oppgradere bilene. Det har kostet oss dyrt, men skulle bare mangle, sier han. Endringer i 2002
- Vi følger fabrikken, som har ett års garanti som standard. Men det kan skje endringer neste år. For VW Passat fra 1997 til 2000 har vi utvidet garantitida. Det gjelder også for biler som er bruktimportert. - Har fabrikken lært?
( NB! Norsk XM Klubb har tatt den frihet å utheve plasseringen av Citroen med rødt bare for å vise at Citroen er bedre enn svært mange merker Ola og Kari "Dunk" Nordmann av gammel vane har så stor klokketro på. Dette er merker svært mange fremdeles TROR er bedre enn Citroen. Hvem lurer de? Kun seg selv! ) - Vi mener det. Det er blitt en betydelig kvalitetsforbedring. Det ser vi på antall reklamasjoner som har gått ned. - Hva med de mange Passat og andre VW-biler som er på bruktbilmarkedet. Er ikke det biler av dårlig kvalitet? - Biler med feil er innkalt til forhandlerne for sjekk, skifte av deler og oppgradering. Dermed har vi fjernet problemene, sier Lorvik. Japansk er best
( NB! Norsk XM Klubb har også tatt den frihet å fremheve med å endre farge på tekst til rød, hvor gode Citroen er i fohold til svært mange "tradisjonelle merker" mht til både garantier OG kvalitet! ) - De koreanske bilene har også vist seg å være meget driftssikre, sier Paul Anderson i KNA, og peker på grunner til at mange nordmenn likevel velger tyske biler: - Ola nordmann er konservativ når han velger bil. Prestisje er viktigere enn fornuft, og tyske biler har kilovis med prestisje. Rusk med alle
- Men kvaliteten
er ikke dårligere nå enn tidligere. Ingen bransje er flinkere
til å rette gratis på feil, kalle inn biler med mulig feil
og offentliggjøre om fabrikken oppdager feil, sier Høyen.
|