SM (1970 - 1975)
(kilde: Citroen SM Club Nederland)
 
Citroen SM skulle bli Citroens fullverdige sportsbil, og da Citroen kjøpte seg inn i Maserati i 1968 ble det inngått en avtale om at Maserati skulle bidra med motoren til denne nye flotte sportsbilen. SM var faktisk verdens raskeste forhjulsdreve bil. Motordata:  Maserati 90 graders V6, 2670cc 170 Hk ved 5500 o/min. I 1973 fikk motoren injection som ga den 178 Hk. 


Bilde: Peter I. Pijlman

 
Men salgstallene ble aldri slik man hadde håpet og bare etter fem år la Citroen ned produksjonen. Da var 12920 SM bygget derav hhv bare 273 og 115 de siste to årene. Bilen var visstnok likevel fantastisk mht kjørekomfort og kjøreegenskaper til datidens bil å være.

Hva en del utenlandske bilblad skrev om SM:

ROAD TEST MAGAZINE "A totally new driving experience." Bilen ble Motor Trends Car of the year og MT's John Lamm skrev, "I have this compulsion to tell you categorically that the SM is the best car in the world." Autocar skrev, "....it has true arrow like stability." It was the first Citroën built to an ideal, not a price.