KORT OM CITROËNS  HISTORIE
(kilde: Citroen Norge, bilnorge.no, samt flere private websider)

Mannen og bilen:  André Citroën - En pioner i bilbransjen
 
Før André Citroën (1878-1935) begynte med bilproduksjon, produserte han ammunisjon, men i 1916 la han om driften på fabrikken på Quai de Javel i Paris. Allerede i slutten av 1919 var produksjonskapasiteten oppe i 30 biler pr. dag og Citroën ekspanderte raskt. I 1930 ble datterselskapet "Norsk Citroën A/S" opprettet. Da Citroën i 1934 fikk økonomiske vanskeligheter, ble Michelin, som største kreditor, bedt av den franske regjering om å overta den finansielle styringen.

1966 ble en milepæl: Da produserte Citroën for første gang over en halv million biler (524380). I 1974 bestemmer Michelin og Peugeot seg for å slå sammen Citroën og Peugeot til ett konsern for å bli mer konkurransedyktig internasjonalt. Gruppene beholder allikevel hver sin salgsorganisasjon. I 1992 endrer Norsk Citroën A/S navnet sitt til Citroën Norge AS og flytter inn i nye lokaler på Storo i Oslo. Citroën åpner sin første fabrikk i Kina.

Hos "bilnorge.no" kan du lese en meget detaljert og fin artikkel om Citroens historie!
Her kan du lese en kopi av artikkelen.  Citroën "Traktorhistorie"

 Citroëns produktutvikling:
 1934: forhjulstrekk
 1934: aerodynamisk design
 1954: hydraulisk fjæring
 1955: skivebremser
 1969: elektronisk innsprøyting
 1989: hydraktiv fjæring (1. generasjon)
 1990: dieselmotor som møter strenge avgasskrav US87
 1991: PMB (passivt medstyrende bakaksel)
 1993: hydraktiv fjæring (2. generasjon)
 1995: Activa (fjæring som sterkt hindrer krengning/mer enn hydraktiv)
 1998:HDi
 2001: hydraktiv fjæring (3. generasjon)
Modeller
La Traction (1934-1957)
2 CV (1948-1990)

I de neste linkene presenteres kun større Citroenmodeller med hydraulisk fjæring.
DS (1955-1975)
SM (1970-1975)
GS (1970-1986)
CX (1974-1992)
BX (1982-1993)
XM (1989-2000)
Xantia (1993-????)

Oversikt over ALLE Citroenmodeller