Mannen
og bilen: André Citroën - En pioner i bilbransjen
![]() |
Før
André Citroën (1878-1935) begynte med bilproduksjon, produserte
han ammunisjon, men i 1916 la han om driften på fabrikken på
Quai de Javel i Paris. Allerede i slutten av 1919 var produksjonskapasiteten
oppe i 30 biler pr. dag og Citroën ekspanderte raskt. I 1930 ble datterselskapet
"Norsk Citroën A/S" opprettet. Da Citroën i 1934 fikk økonomiske
vanskeligheter, ble Michelin, som største kreditor, bedt av den
franske regjering om å overta den finansielle styringen.
1966 ble en milepæl: Da produserte Citroën for første gang over en halv million biler (524380). I 1974 bestemmer Michelin og Peugeot seg for å slå sammen Citroën og Peugeot til ett konsern for å bli mer konkurransedyktig internasjonalt. Gruppene beholder allikevel hver sin salgsorganisasjon. I 1992 endrer Norsk Citroën A/S navnet sitt til Citroën Norge AS og flytter inn i nye lokaler på Storo i Oslo. Citroën åpner sin første fabrikk i Kina. Hos
"bilnorge.no" kan du lese en meget
detaljert og fin artikkel om Citroens historie!
|
Citroëns
produktutvikling:
1934: forhjulstrekk 1934: aerodynamisk design 1954: hydraulisk fjæring 1955: skivebremser 1969: elektronisk innsprøyting 1989: hydraktiv fjæring (1. generasjon) 1990: dieselmotor som møter strenge avgasskrav US87 1991: PMB (passivt medstyrende bakaksel) 1993: hydraktiv fjæring (2. generasjon) 1995: Activa (fjæring som sterkt hindrer krengning/mer enn hydraktiv) 1998:HDi 2001: hydraktiv fjæring (3. generasjon) |
Modeller
La Traction (1934-1957) 2 CV (1948-1990) I de
neste linkene presenteres kun større Citroenmodeller med hydraulisk
fjæring.
|
Oversikt over ALLE Citroenmodeller