GS/GSA (1970 - 1986)
(kilde HelgeSpildrejorde Norsk CX Klubb)
 
Da GS'en ble lansert i oktober 1970  var det selvfølgeligheten som stod frem. Citroën hadde et press på seg for å fylle opp tomrommet mellom 2 CV og D-modellene. Bedre sent enn aldri ble det sagt, og Citroën hadde fått sin bil i det segmentet av markedet med høyest salg i Europasammenheng. 

I kjent stil ønsket Citroën å lage et avansert kjøretøy. Det var nettopp det GS'en var. Med sine egne løsninger og med hydraulisk fjæring osv. ble imidlertid dette en dyr bil å produsere, men så ble den da også straks kåret til årets bil i Europa.

Ved lansering fantes modellene Confort og Club (bedre utstyrt). Disse var utstyrt med 1015 cm3 lettmetalls luftkjølt boxer motor med doble overliggende kamaksler. GS'en fikk midtstilte bremser og en rekke andre tekniske finesser. I tillegg til de markante runde utvendige linjene fra R. Opron fikk også interiørtegnerene slått seg løs. Instrumentpanelet preges også av runde linjer. Videre er dashbordet kjennetegnet ved en bue som dekker hele oversiden av dette, langt mer likt det vi finner i 80-tallets biler enn hos datidens konkurrenter som var heller flate med unntak av speedomenter som stakk ut. Et annet kjennetegn er håndbrekk-håndtaket stikkende rett ut i høyde med instrumentene. De skulle jo virke på forhjulene så klart, og i og med at skivene var midtplassert på hver sin side av  girkassen…Selve instrumentene innebar lansering av det etterhvert så kjente "badevektsspeedometeret", dvs med rullende tall bak ett forstørrelsesglass og med tall for antatt bremsestrekning !!! Helt suverent….Dette ble jo også standard i CX serie 1. og senere i BX. Turtelleren var i motsetning til speedometeret av konvensjonell art. Rattet var en-eket og spaker til lys osv. av normal type.

GS modellen ble produsert i 9300 eksemplarer i 1980 før produksjonen ble lagt ned til fordel for GSA.

For mer detaljert info om GS og GSA besøk G-spot under Norsk CX Klubbs websider