CX (1974 - 1992)
(kilde Norsk CX Klubb samt medlemmer av Norsk XM Klubb)
 


CX blant XM klubbens medlemmer

I begynnelsen av 1970-årene sto Citroën foran nok en kjempeutfordring: hvordan i all verden erstatte D-modellene med noe nytt? 

Den alminnelige oppfatning var at Citroën hadde klart det igjen. I tråd med GS og SM modellene som Citroën hadde lansert få år tidligere, viste CX at designavdelingen hos Citroën tenkte avansert og utradisjonelt og lå i forkant hva gjaldt forskning på lav luftmotstandsverdi. Selve navnet CX refererer seg faktisk til den franske betegnelsen for luftmot-stands-verdi.

Interiøret ble, ikke minst pga. instrumenteringens og satelittbetjeningens utforming, karakterisert som svært framtidsrettet, en karakteristikk som jo har vært synonym for Citroën. CX`en videreførte også Citroën sine tradisjoner for å lage teknisk innovative biler (Diravi-styring osv..) med løsninger som senere skulle kopieres av andre. I denne sammenheng nevnes også at CX`en var den første Citroën med tverrstilt motor.

CX`en ble en umiddelbar succes og mottok prisen for «årets bil». Designpriser som «award style auto» og ikke minst premier for sin innebygde sikkerhet, jf den tildelte «Prix de securitè», gir innblikk i hvordan den internasjonale motorpressen mottok bilen. I 1989 går det mot slutten for CX for å gjøre plass til en fremtidig legendarisk Citroen, nemlig XM. Stasjonsvognutgavene produseres imidlertid frem til lansering av XM Break i 1992 utgaven. I Norge utgjør varebil salget en større andel enn noensinne av CX salget.

I alt ble det angivelig produsert 1 042 460 CX. De aller fleste i Frankrike, men produksjon (montering) fant sted også i Marokko, Spania, Portugal, Chile, Indonesia og Thailand.

For mer detaljert info om CX besøk Norsk CX Klubbs websider