BX (1982-1993)
      
Etter 5 år med utvikling ble modellen som skulle være mellom GSA og CX lansert. Dette foregikk ved Eifeltårnet den  20/9-82 i Paris. 

Designen var det Bertone som stod for. Egentlig var tegningene laget for Volvo’s nye 343, men Volvo forkastet underlaget.  

Motor og teknikk ble, unntatt hydraulikksystemet hentet fra samarbeidet med Peugeot (PSA). BX’n hadde betydelig færre deler enn GSA’n og flere deler var av glassfiberarmert plast, bla. panser og bakluke. 

Ved lanseringen i Norge høsten –83, ble BX presentert under slagordet ”elsker kjøring, hater verksteder”. Mange ble forøvrig forbauset over at Citroen presenterte en ny bil som var så ”kantete”.  Automat og aircondition kunne bestilles som opsjon.

Lansering av modeller i Norge.

-83/-84 BX 14 RE og  BX16 RS/TRS ( RS og TRS var utstyrsvarianter innenfor samme motorvalg )
-85 BX RD (sugediesel) og BX 19 GT
-86 BX Sport med Twin Weber og spoilere, BX 19 RS/TRS Break. Stasjonsvognen ble laget ved  Heuliez, (som XM Break senere)
-87 BX , BX 19 GTI, BX 19 RS/TRS. Nytt instrumentbord, nye støtfangere og større blinklys foran var de mest synlige forandringene.
-88 BX 19 TRD (turbo diesel og intercooler)
-89 BX 19 GTI 16V, + injection og katalysator på alle modeller
-91 Foruten mørke baklykter og lakkerte støtfangere ble BX 19 Tri 4x4 Break lansert.
-92 BX varebil som 19 TRS eller 19 TRD
-92/-93 BX Millisieme (GTI utstyrt BX16)
-94 Modellen utgår til fordel for Xantia.

BX ble solgt i over 2,5 mill. eksemplarer fordelt på over 160 modellbetegnelser fra 1,4 liters motoren til 2,1 liter i 4TC for rallymarkedet.

BX’n ble Citroen’s nest mest populære modell etter 2CV (hittil).

For de spesielt interesserte kan vi trekke fram erfaringer med BX (problemer med tilårskomne biler) som potensielle bruktbilkjøpere bør være på vakt for på brukte BX