Vi sakset litt fra en liten notis i en norsk avis fra januar 2000

Japanerne best

Så er det konstatert - ennå en gang at japanske bilkonsern bygger de beste bilene. I en undersøkelse som det tyske auto motor & sport har gjort blant hele 52 000 biler, ble Toyota klart best. Undersøkelsen gjaldt problemer med den nye bilen de tre første årene, og Toyota endte med en feilfrekvens på 55. Videre fulgte Suzuki 56, Hyundai (koreansk) 59, Nissan 61, Mazda og Mitsubishi 68. Beste tysker var Mercedes på åttendeplass med feilindeks 71, fulgt av Seat og Skoda 75 før Porsche 79 og Renault og BMW 80, Chrysler 82 og Peugeot, Citroen, Ford og VW 83, Saab 87, Audi 89, Volvo 92, Fiat 97, Rover 98 og Opel 107.

BMW kommenterer: Alt som ikke går feilfritt 100 000 km, er uakseptabelt.
VW kommenterer: Klagene VW og Audi er halvert de siste 10 år.
Nissan kommenterer: Tyskeme snakker om kvalitet, vi produserer det.

Jaha, så har vi det igjen! JAMEN, HVA ER DE BESTE BILENE? HVILKE EGENSKAPER SNAKKER VI OM? Er vi alle så dødsens kjedelige at vi gir blaffen i om bilen er behagelig å kjøre, sikker ved kollisjoner og spennende i design og tekniske løsninger så lenge den er mest mulig feilfri så vi kan skryte av å aldri være på verksted til naboen? Er lav verkstedfrekvens plutselig blitt det eneste viktige ved bilen og det viktigste statuselementet ved det å ha bil?

Vi våger noen påstander:

  1. Japanske biler har frem til i dag vært under gjennomsnittet av bilparken mht til passiv sikkerhet ved kollisjoner. Dette viser både kollisjonstester og statistikk (blant annet fra Folksam). De siste få årene har det dog kommet noen få hederlige unntak slik som blant annet nye Toyota Camry.
  2. Japansk bildesign har i et par tiår bygget mye på kopiering av amerikansk og europeisk bilindustri.
  3. Japanske biler er ofte dårlig tilpasset lange og "store" mennesker.
Interessant var det likevel at Opel topper feilstatistikken i garantiperioden med en feilindeks på hele 107 i forhold til Toyotas 55. Dersom vi utelater Opel på hele 107 er likevel ikke variasjonen mellom europeerne spesielt stor fra Mercedes på 71 til Rover på 98. Franskmennene hevder seg FAKTISK MEGET HEDERLIG og BEDRE enn "midt på treet" i det europeiske selskap med Reneault 80 samt Peugeot og Citroen 83.

LIKEVEL! Hvordan en trives i bilen når en er ute og kjører samt hvor sikker bilen er må da til sammen veie mye tyngre enn feilfrekvensen på bilen! Selv om forskjellene i kostnadene til reparasjoner etter at garantitiden er løpt ut skulle for eksempel være såpass som 2000 mot 4000 pr år er da likevel ikke dette mye i det hele tatt i forhold til titalls tusen pr år i avskrivning på bilens verdi, drivstofforbruk, service, veiavgift, forsikring, dekk osv osv. Om det er som avisen skriver "dårligere" europeere eller japanere eller koreanere for den del. Kjøp en sikker bil og ikke minst en du trives med fordi den er en drøm å kjøre!