NOEN GANGER ER DET ÅL'RÆIT..... Å VÆRE CITRONIST
(av medlem #01: Helge Seljeseth - XM V6.24)

Jeg må ærlig innrømme at noen ganger har det vært "hardt" å være Citronist. Ikke vet jeg om det er like mye mobbekultur mot Citronister i resten av Norge som det er i Midt-Norge. Her er det i hvert fall ingen tvil om at "trøndera" dæm ska ha trauste gode VW, Opel, Ford osv med unntak av de som har kastet seg på NAF-bølgen med de "driftsikre" japanerne med Toyota i spissen. Kolleger på jobben, slektninger og "venner"..... alle har hatt en relativt enstemmig oppfatning om meg og min Citroen - GALSKAP! Nei og nei hva har du kjøpt deg nå..... Til og med enkelte av testerne på NAFs teststasjoner kommer med skjeve blikk og hoderystende lirer de av seg diverse bekymrede kommentarer. Sukk.... kan ikke en stakkars Citronist få ha bilen sin i fred?

Nåvel, saken en nå den at jeg hadde en 1985 modell CX 25 GTi i nesten 12 år uten å bruke mer en drøyt 23.000 kroner i reparasjoner og service. Visst gjorde jeg noe selv på den bilen (skiftet dynamo, startmotor, hovebremsesylinder og varmeapparatvifte) og med bruk av enkelte brukte deler i steden for nye slapp jeg unna med drøyt 1900 kroner per år i snitt. Dette er en sum jeg tror svært mange bileiere har problemer med å holde seg under. CX'en var forresten en trofast følgesvenn på to langturer ned til Italia på ferie. Denne fine CX'en ble dessverre i eldste laget etter hvert. Noe rust begynte det også å bli så CX'en måtte til slutt vike plassen for en flott XM 3,0 V6.24.

Vel, min første "deilige triumf" som Citronist fikk jeg når startmotoren til CX'en begynte å takke for seg. Dette skjedde heldigvis ikke brått, men sakte og sikkert så jeg slapp å bli stående uten å få start. Til slutt tok jeg ikke sjansen lenger, men skaffet en relativt lite brukt startmotor fra en krasjet CX 25 GTi. Triumfen kom neste dag på jobben da en av mine nærmeste kolleger fikk nyss i at jeg hadde "mekket" på "Sitronen". Han hadde jo for lengst gått over til de der "driftsikre" japanerne. Han syntes nok selv at hans Mitsubishi Galant var det flotteste på jord - joda Mitsubishi! Ja så spurte denne kollegan da: Jaså Helge har du måttet mekke på den der Sitronen din igjen nå da. DA var det deilig å kunne si: Ja Faen, den der helvetes dårlige MITSUBISHI startmotoren som Citroen har vært så dumme å bruke i den fine CX'en min var noe dritt, så jeg måtte skifte den - ÅÅhhhhh.... så deilig!

Neste virkelig deilige "Citronist-opplevelse" var utenfor leiligheten der vi bodde for noen år tilbake. En nabo og innbitt "medelsvenson" med Saab 99 i garasjen hadde ved flere anledninger kommet med de typiske Citron-kommentarene. .....og vinterbil...... nei den måtte jeg lenger ut på landet med! Saab - det var vinterbil det. Da var det deilig på 1. nyttårsdag med masse våt tung nysnø som så ut til å få ligge i fred leeeenge enda - i boliggatene i hvert fall. Det riktig lavet ned med store snøfiller. Da vi skulle ut på familie nyttårsfrokost så jeg "vintersaab'en" stå å spinne i dypsnøen. Den hadde dratt med seg snø under understellet så det hadde pakket seg skikkelig oppunder bilen. Der hang "vintersaab'en"  mens naboen tuslet ut i snøkavet og tok spaden ut av bagasjerommet. Vi var dessverre veeeldig sent ute og hadde dessverre veeeldig dårlig tid.  Vi satte oss inn i CX'en og jeg satte høydereguleringsspaken i høyeste stilling og kjørte elegant forbi naboen og ut på den brøytede hovedgaten. Vinterbil........ JA!  NOEN GANGER ER DET ÅL'RÆIT,  NOEN GANGER ER DET ÅL'RÆIT..............