XM-klubbens medlemmer i Trøndelag var invitert til klubbens første lokaltreff i Trondheim 24. april. Treffet kom i stand på kort varsel, og oppmøte på 4 medlemmer er kanskje ikke det store, men en begynnelse.
Teknisk tema: Friksjonsdekk med innstøpt sand
Historisk bakgrunn og nye patenter
Sanddekk er ikke nytt. Allerede på 1950-tallet prøvde
dekkfabrikanter å sette til forskjellige partikler i gummien.
Da ble man etterhvert kjent med en grunnleggende konflikt mellom brukerens
ønske om å ha harde og skarpe tilsetninger som kunne gi godt
grep mot is, og produsentenes ønske om å ha tilsetninger i
gummien som ikke tok knekken på produksjonsutstyret. På
50-tallet prøvde man derfor forskjellige myke tilsetninger som risskall,
nøtteskall o.l. Harde tilsetninger virket bedre på is,
men tok knekken på produksjonsutstyret.
Eller skulle man tro at det ville være fordelaktig å blande inn stålpartikler i stedenfor sand. Dette har imidlertid vist seg å effekt mer i retning av ”meier” enn pigger. Slike dekk blir faktisk glattere enn dekk med ren gummi!
En av pionerene i Norge – Christensen på Møre – ordnet det slik at han brukte Sikaflex i slitebanen og fylte denne med sand . deretter ble mønsteret skåret ut med kniv. Et mellomtrinn i utviklingen kom da man klarte å blande sand inn i gummiblandingen til slitebanen. Ujevn fordeling skapte andre problemer med avbalansering av dekkene – disse måtte nærmest høvles og støpes ett for ett for å få dekkene i balanse.
Siv.ing. Bønå sitt (gummi)banebrytende arbeid har vært utvikling og patentering av en industriell metode for å sikre jevn innblanding av sand i en Camel-Back – dvs. slitebanen som vulkaniseres på regummierte dekk. Patentet er på en metode som gir jevn sandinnblanding av egnet sand som IKKE tar knekken på produksjonsutstyret. Resultatet er et dekk som gir 20 – 30 % bedre friksjon på is og hardkjørt snø. Både sandkornene i slitebanen og hulrommene etter sandkorn som slites vekk, er med på å gi et feste som sies å være like bra eller bedre enn vanlige piggdekk.
Dekktester, respons i markedet og Vegvesenets tester
GripOn sine sandbanebelagte ”friksjonsdekk” er testet ved laboratorieforsøk
hos VTI i Sverige der ”testbanen” er en bevegelig 144meter lang stålbjelke
som er belagt med is. Stålbjelken og testutstyret står
i kuldekammer med jevn temperatur ned til -10ºC. Denne testingen
gir mulighet for akkurat like ytre forhold. GripOn har gitt opptil
23% bedre friksjon ved bremseprøver og opptil 32% bedre friksjon
i sving enn nye piggfrie dekk med antatt bedre mønster enn GripOn-dekket.
Tilbakemeldinger fra brukere er også overbevisende – bl.a. fra
Eddie Kalvatn i DS-klubben som har brukt dekket både på DS
og XM. Vi skal forsøke å få lagt ut testen på
websidene våre.
Responsen i markedet det siste året har vært meget bra.
Fabrikken Tromsdekk i Troms produserte for fullt, men klarte likevel ikke
å levere nok dekk til alle. Folk i Troms sto nærmest
utenfor fabrikkporten og tok unna. Et viktig valg fabrikken nå
står overfor er om man skal fortsette praksisen med å sørge
for like dekkstammer for vulkaniseringen. Dette gir fordeler for
brukerne, men er svært krevende for logistikk.
Lars Erik Bønå er medlem nr 244
Kortesjekjøring
Visste du at:
CamelBack ikke bare er betegnelse for kamelens rygg, men også halvfabrikata i bilgummidekkproduksjon – nemlig slitebanen? |
Fordi:
Betegnelsen henspeiler på profilet i slitebanen som vulkes på dekkstammen. Denne profilen har to ”humper” som henspeiler på puklene |
Visste du at:
De aller fleste dekktester er irrelevante og forvirrer forbrukerne? |
Fordi:
- Dekk testes ikke under like forhold. Lokale væromslag på testbanen med vindøkning og temperaturforandringer gir store utslag i målingene – uten at dette avslører faktiske forskjeller mellom dekktypene. - Dekk som testes er vanligvis helt nye og med mønster, gummioverflate og gummiblanding som forsvinner etter kort tids bruk av dekket - Dekk som selges under samme merkenavn ofte ikke er identisk med dekktypen som er med i testen. Dekkmønsteret i testen blir ofte ikke produsert i på langt nær alle dimensjoner og hastighetskoder |
Visste du at:
Mange japanske vinterdekk feilaktig blir påstått å ha gummiblanding som hardner fort og derfor blir dårlig når de ikke lenger er ”ferske”? |
Fordi:
Mange japanske dekkprodusenter velger å lage dekk med forskjellig gummiblanding ytters og innerst i slitebanen. Av økonomiske og miljømessige hensyn blir dekkene produsert med hardere gummi innerst for at de skal være egnet som sommerdekk i siste del av levetiden |
Visste du at:
Innblaning av partikler i slitebanengummien også ble utført på 50 årene – uten suksess? |
Fordi:
- Innblanding av harde partikler tok knekken på produksjonsutstyret - - - Innblanding av myke partikler som produksjonsutstyret tålte, var ikke særlig effektivt som ”gripe”-materiale – dette gjaldt nøtteskall, risskall o.l |
Visste du at:
De første patentene til forløperen for sanddekket i Norge, det såkalte Christensen dekket, var knyttet til patent på stensorten som ble innblandet ? |
Fordi:
Patenter på innblandinger av partikler var tatt ut allerede på 50-tallet og videre |
Visste du at:
Dagens patenter på sanddekk er nye og knyttet til produksjonsmetoden og ikke til sandtypen? |
Fordi:
Ingen har tidligere klart å utvikle maskiner og produksjonsmetoder som har vært vellykket sammen: Altså både en partikkeltilsats som har vært hard nok i bruk, men som produksjonsutstyret tåler uten å bli ødelagt |
Visste du at:
GripOn friksjonsdekk blir bedre etter ”innkjøring” og holder seg etterhvert som det slites? |
Fordi:
Både den ytterste gummien og en del av de ytterste sandpratiklene må slites bort for å gi dekket den ru overflaten og som vedvarer i hele dekkets levetid |
Referent
Aktivitetsansvarlig: Tore Bisgaard 7334 STORÅS tlf 72498390 faks 72498299 mob tlf 922 58 922 torexm4u@online.no Storås, 02.05.02 |
|
Foto & Web Helge Seljeseth webmaster@citroenxm.no |