TRAFIKKSIKKERHET:
(kilde: Nettavisen 04. aug 2000 09:14 http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=3&item=114406)

Fart dreper jo ikke likevel!
 
Det er ingen automatisk sammenheng mellom hastighet på motorveien og antallet trafikkdrepte(?)!

Det viser undersøkelser foretatt ved Cato Instituttet i Washington i USA.

Permanente, lave fartsgrenser på motorveien er ingen garanti for lave ulykkestall. En analyse av amerikanske trafikkstatistikker viser at det derimot kan lønne seg rent sikkerhetsmessig å heve fartsgrensene på motorveiene.

Opphevet tak I 1995 opphevet Kongressen i USA den nasjonale, maksimale fartsgrensen. De enkelte statene fikk selv bestemme fartsgrensene.

I 1997 la det uavhengige Cato Instituttet i Washington frem resultatene etter to år med høyere hastigheter.

Færre drepte
1997 viste seg å være det mest trafikksikre året i USAs historie, selv om bare to av 50 stater hadde beholdt den gamle grensen på 55 miles, ca. 88 km/t, som høyeste tillatte hastighet.

Tallet på drepte i trafikken falt fra 1,73 til 1,64 drepte for hver 100 millioner kjørte miles.

Ingen sammenheng
Heller ikke i Europa er det noen entydig sammenheng mellom lave fartsgrenser og lave ulykkestall, skriver den danske avisa Jyllandsposten.

Tyskland er det eneste landet i Europa med delvis fri hastighet på motorveiene. I flere år har Tyskland hatt sammen ulykkesrate som Danmark, selv om den tyske trafikken er både tettere og raskere.

I Holland ble fartsgrensene i 1988 hevet til 120 km/t på motorveiene. Likevel fortsatte ulykkestallene å falle.