Fart dreper jo ikke likevel!
Det er ingen automatisk sammenheng mellom hastighet på motorveien
og antallet trafikkdrepte(?)!
Det viser undersøkelser foretatt ved Cato Instituttet i Washington i USA.
Permanente, lave fartsgrenser på motorveien er ingen garanti for lave ulykkestall. En analyse av amerikanske trafikkstatistikker viser at det derimot kan lønne seg rent sikkerhetsmessig å heve fartsgrensene på motorveiene.
Opphevet tak I 1995 opphevet Kongressen i USA den nasjonale, maksimale fartsgrensen. De enkelte statene fikk selv bestemme fartsgrensene.
I 1997 la det uavhengige Cato Instituttet i Washington frem resultatene etter to år med høyere hastigheter.
Færre drepte
1997 viste seg å være det mest trafikksikre året
i USAs historie, selv om bare to av 50 stater hadde beholdt den gamle grensen
på 55 miles, ca. 88 km/t, som høyeste tillatte hastighet.
Tallet på drepte i trafikken falt fra 1,73 til 1,64 drepte for hver 100 millioner kjørte miles.
Ingen sammenheng
Heller ikke i Europa er det noen entydig sammenheng mellom lave fartsgrenser
og lave ulykkestall, skriver den danske avisa Jyllandsposten.
Tyskland er det eneste landet i Europa med delvis fri hastighet på motorveiene. I flere år har Tyskland hatt sammen ulykkesrate som Danmark, selv om den tyske trafikken er både tettere og raskere.
I Holland ble fartsgrensene i 1988 hevet til 120 km/t på motorveiene. Likevel fortsatte ulykkestallene å falle.