Flere nestenulykker med kollisjonsputer som løser ut når de ikke skal
Det er rapportert om minst 4 tilfeller i Norge foreløpig (3 i Opel og 1 i Mazda) og 2 gjengis her
(kilder: Aftenposten og VG)

Sak 1.
Svimeslått med brukne ribbein av airbag

Hans Larsen (71) var på vei ned gjennom Hallingdalen i 80 km/t da side-kollisjonsputen plutselig eksploderte. Før han besvimte rakk 71-åringen å styre bilen ut i grøftekanten.

Bilforhandleren hadde på forhånd sagt at det ikke var farlig å bruke bilen selv om varsellampen til airbagen (kollisjonsputen) lyste.

- Aldri mer sidepute i min bil. Dette kunne kostet meg livet. Jeg skulle ikke ha hørt på forhandleren. De burde ha gitt meg en erstatningsbil, slik jeg hadde bedt om, sier pensjonisten.

Ti minutter etter at den første airbagen eksploderte, gikk også den andre av, men da var Hansen forberedt.

Legene konstaterte at sidekollisjonsputen hadde knekt to eller tre av hans ribben. I tillegg til hadde han fått en liten skade på den ene lungen.

Hans Larsens helt nye Mazda Premacy skal nå gjennomgås av verksmester Per Arne Aarvold ved Gjermundsens Auto i Tønsberg og teknisk sjef ved Mazda-importøren Kolberg Motors, Svein Huset.

Produsenten vil trolig også bli koblet inn i denne saken. Ingen av dem har vært borte i noe lignende. Begge er skremt av hendelsen.

- Vi tar dette meget alvorlig. Så langt heller jeg til at dette må skyldes en produksjonsfeil ved nettopp denne ene bilen, sier Aarvold og lover Hansen en erstatningsbil i dag.

Hans Larsen registrerte sin nye Mazda Premacy 25. januar i år. Han var svært fornøyd med sin nye bil. Men for noen uker siden begynte lampen som varsler feil ved kollisjonsputene å lyse.

- Jeg slo straks opp i bruksanvisningen. Der sto det at jeg skulle kontakte verkstedet. Men lampen sloknet igjen. Inntil det samme skjedde for noen dager siden.

Larsen oppsøkte verkstedet. De søkte etter feil og fant at det var noen deler som burde skiftes.

- Jeg hadde ikke lyst til å bruke bilen i det hele tatt. Derfor ba jeg Gjermundsens Auto om en annen bil mens min ble reparert. Det kunne de ikke ordne. De ville heller ikke betale hvis jeg leide bil. Poenget var at jeg hadde en avtale som jeg måtte holde. Derfor måtte jeg ha en bil, forteller Larsen.

- Men bilforhandleren sa uttrykkelig at det ikke var forbundet med fare å bruke bilen selv om varsellampen lyste. På vei hjem fra Golsfjellet, like før Flå, smalt det noe forferdelig. Det var akkurat som om noen slo meg i ryggen med en stor stokk. Jeg mistet øyeblikkelig pusten, forteller Hansen.

Verksmester Per Arne Aarvold sier at det som gjerne skjer når varsellampen for kollisjonsputen lyser, er at hele kollisjonsputesystemet kobles ut. Derfor er han forferdet over at de utløses.
 

Sak 2.
Dag Øyvind Lien ante fred og ingen fare bak rattet på sin nye Opel Omega, i venstre fila på motorveien. Pluselig sa det pang, bilen ble fylt av røyk og det luktet krutt.

Sidekollisjonsputen hadde løst seg ut av seg selv.

-Det er ille at slikt kan skje når man kjører en ny bil til over 400.000 kroner, sier Lien til Aftenposten.

-Jeg lå i venstre felt på motorveien ved Kløfta da det smalt. Det var en ekstrem opplevelse. Jeg trodde jeg var blitt påkjørt fordi det smalt noe så helt enormt, men klarte å komme meg over til høyre og stanse på veiskulderen. Da hadde jeg både høy puls og hjerteklapp, var bare sjeleglad for at det ikke resulterte i en ulykke, forteller han.

Han er ikke den eneste Opel-eieren som har opplevd dette. Hos Opel Norge får Aftenposten vite at man der kjenner til to andre tilfeller, begge i en Opel Omega. I alle tre tilfellene var det sidekollisjonsputen som løste ut.

-Når slikt skjer, rapporterer vi det til Opel i Tyskland. Der har man lokalisert årsaken, og den er nå utbedret i produksjonen. Men siden det ikke er bestemt å innkalle biler til verksted for utbedring, må det dreie seg om et meget lite antall hvor dette kan skje, sier Jan Arne Sundby i Opel Norge.

Han ber imidlertid eiere av nyere modeller av Opel Omega, Astra og Vectra (1998-modeller og senere) om å være oppmerksom på kontrollampen for kollisjonsputene.
 

Svenske sprengstoffeksperter advarer om at sprengladningene i kollisjonsputer i biler kan bli direkte farlige etter ti år. I Norge finnes det ingen kontrollrutiner for gamle kollisjonsputer.

Kollisjonsputene inneholder sprengladninger som blir mer og mer usikre ettersom de blir eldre. Stefan Lannevik som er sprengstoffekspert og overingeniør ved det svenske Försvarets forskningsanstalt mener at kollisjonsputene bør utstyres med en "best før"-dato.

- Vi er bekymret over krutt som er 10-15 år gammelt. Det avhenger mye av temperaturen. Jo varmere det er, desto kortere er livslengden, sier han til Sveriges Radios Ekot-redaksjon.

På forskningsinstitusjonen testes ammunisjon som er lik den som sitter i kollisjonsputene i moderne biler. De har kommet fram til at kruttet i kollisjonsputene eldes av varme, beholderne kan ruste og dårlig sveising kan slippe inn fuktighet.

I USA må alle kollisjonsputer kontrolleres etter ti år. I Norge, som i resten av Europa, er det ingen påbud om slik kontroll.

- Kollisjonsputer er ikke nevnt i det norske regelverket i det hele tatt. Årsaken er at dette er tilleggsutsyr som bilimportørene tilbyr. Det er ikke påbudt med kollisjonsputer, sier Jo Gunnar Follestad i Vegdirektoratets tekniske avdeling til CNN Norge.

Han har ikke tidligere hørt om at det kan oppstå problemer med kollisjonsputene, men vil se nøyere på saken. Det svenske Vägverket har diskutert om de skal innføre en etterkontroll i Sverige.

Seksjonssjef Hans Jørgen Eriksen i Direktoratet for brann og eksplosjonsvern sier at de kollisjonsputene som har vært gjennom dem bare har fått fem års gyldighet. Likevel har mange unnsluppet kontrollen fordi de er klassifisert som ikke-eksplosiv vare.

- Vi kommer til å kontakte Forsvarets forskningsanstalt i Sverige og vil følge opp saken, sier Eriksen.
 

Barn under 6 år som sitter i bilens baksete kan være i livsfare dersom sidekollisjonsputen(e) utløses. Oppfordringen om å plassere barn i baksetet er ikke holdbar mener amerikanske trafikkmyndigheter.

Vi har fått høre at barn ikke skal sitte foran i passasjersetet i bilen fordi kollisjonsputen i dashbordet kan være farlig. I USA har det ført til ulykker med dødelig utgang.

Nå advarer amerikanske trafikkmyndigheter mot den økende trenden med å plassere kollisjonsputer i side-bakdørene. Tester som National Highway Traffic Administration (NHTSA) har utført med dukker viser at barn opp til seks år kan få alvorlige skader ved ulykker i trafikken, dersom sidekollisjonsputene løses ut.

I Norge er flere tusen biler utstyrt med puter i sidedørene bak.