Følgende motorvarianter av XM er tatt inn til Norge:

Bensinmotorer:
2,0 (2,0 L) 110 HK 1990 - 1994 (monopoint injection!)
2,0i 122 HK 1990 - 1994
2,0i 16v 135 HK 1995 - 2000
2,0 TCT 145 HK 1990 - 1994 (Turbo Constant Torque)
2,0 TCT 150 HK 1995 - 2000 (Turbo Constant Torque)  *1a
3,0 V6 170 HK 1990 - 1994/95 *2
3,0 V6.24 200 HK 1991 - 1994 *2

Dieselmotorer: 
2,1 TD 110 HK 1990 - 1994
2,1 TD 110 HK 1995 - 2000  *1b
2,5 TD 130 HK 1995 - 2000


*1 forhøyet dreiemoment / a. ny turbo mm (Mitsubishi til Garret) - b. ny dieselpumpe 
*2 importstopp på "3-literne" til Norge i 1995 pga betydelig økning i statlige avgifter på motorvolum og Hk 

Motorene 2.0 TCT, 3.0 V6, 3.0 V6.24 og 2.5 TD er alle motorer som står seg svært bra til den store og tunge XM. 2.1 TD er også et brukbart kompromiss med bra seigdragningsevne og meget lavt drivstoff-forbruk. 2.0i motorene (8v og 16v) er litt i grenseland for hva en så flott, men tung bil som XM fortjener for å virke kraftig og lettkjørt, men er sammen med 2,1 TD et av de vanligste motoralternativene i XM i Norge. 2.0 motoren med monopoint injection var det billigste "øko"-alternativ de første årene. Seigdragningsevnen med denne motoren er noenlunde lik 2,0i (8v) med samme dreiemoment, men den har litt mindre krefter ved høyere turtall enn 2,0i. Dette gjør likevel ikke noe med det faktum at bilen likevel er en skikkelig god kjørekomfortmaskin. Det er jo en XM!

I figurene under kan du se en del viktige spesifikasjoner for ulike motorvarianter av XM. Motorene er sortert etter ytelse eksempelvis hurtigst akselerasjon, lavest forbruk, mest dreiemoment etc. Merk at disse tallene gjelder Berline utgave med manuelt gir (ikke Break (stasjonsvogn/varevogn) og ikke automat). Du finner noen få figurer til lengre ned der enda flere XM-modeller er med.

HK i ulike XM-modeller

Toppfart til enkelte XM-modeller

Akselerasjon med ulike XM-modeller

 
Dreiemoment i ulike XM-motorer

Drivstofforbruk i ulike XM-modeller


Etter et par oppfordringer har vi også samlet tallene på toppfart og akselerasjon 0-100 km/t på alle modeller vi har tilgang på data til. Disse mer omfattende diagrammene inneholder både Berline og Break utgaver samt både automat og manuelt gir.

Toppfart på de fleste av XM-modellene

Akselerasjon til de fleste XM-modellene

For å kunne lese detaljerte oversiktslister av de ulike utstyrsvariantene og hva som fantes av luksusutstyr etc i de ulike utgaver av XM må du inn på de medlemsinterne sidene og må altså være medlem av Norsk XM Klubb. Men så bli medlem da vel!