CITROEN XM - En fantastisk bil? 
(Sjekkliste ved kjøp av brukt XM nederst på siden!)

Ja...! Dessverre har den som så mange andre Citroen-modeller fått et ufortjent dårlig rykte - ikke minst her i Norge. Men det er etter hvert flere som virkelig har forstått hvilken fantastisk bil dette var og fortsatt er. Det er et faktum at Citroen slet med en del barnesykdommer og problemer på de første årsmodellene av XM. Både 1990- og 1991-modellene samt første halvår 1992 hadde mange feil før det meste ble rettet i løpet av andre halvår 1992 og første halvår 1993. Den gjennomsnittlige XM fra andre halvår 1993 og frem til de aller siste og få 2000 modellene er derimot slett ikke dårligere enn de fleste øvrige europeiske biler. De som hadde de problembefengte tidlige årsmodellene fikk forøvrig rettet på de aller fleste feilene med utbedringskomponenter etc kostnadsfritt. Så selv de eldste bilene kan være greie kjøp i dag for de som vil ha svært billige og litt eldre biler og kanskje ikke minst for de som ser seg om etter et eksotisk og ganske sjeldent samleobjekt.

Men hvorfor vet ikke Ola og Kari Nordmann her på "nisseberget" dette? Noe av forklaringen kan være at slike store organisasjoner som NAF (som Ola og Kari Gjennomsnitt Nordmann tydeligvis har stor tiltro til) ikke har fått med seg den fine utviklingen med forbedringer som XM var gjennom fra 1990 til 2000 når de gikk ut av produksjon. En skuffet tidligere direktør i NAF, Axel Bruun, hadde jo dessverre en  "barnesykdomsvariant" av XM (1990 XM 3,0 V6) som hadde mange feil. Videre har såvidt Norsk XM Klubb kan se NAF bygget sine uttalelser om mye feil på XM på et utvalg XM som klart består av flest biler av de første årgangene. Andre har heldigvis skjønt det og Norsk XM Klubb vil i så måte gratulere bladet Vi Menn Bil som i utgaven 5/2000 viste at de hadde forstått det. SITAT: Citroën XM ble påført kvalitetsproblemer av en overivrig økonomidirektør, som dermed sørget for at Citroën tapte grassat med penger på internasjonal kjøpsvegring mot XM. For billige komponenter ble etter hvert byttet ut, men da var det for sent. Men altså, godtfolk, dette er det blitt ryddet opp i for lenge siden, og den overivrige Økonomidirektør har for lengst stilt seg i kø på arbeidskontoret i Paris. Det betyr at en av de mest ekstravagante biler som fortsatt lages kan kjøpes for en i og for seg ikke ublu pris, samtidig som faren for sammenbrudd ikke er større enn for biler av tilsvarende størrelse fra andre europeiske land. Praktfull komfort for den som er fullstendig uavhengig av statussymbolikk. SITAT SLUTT. Gratulerer til Vi Menn Bil!

Men så ble det enden på visa for CITROEN XM som "nybil". Den siste XM rullet ut fra fabrikken i juni 2000. Det var en XM 3,0 V6.24 Exclusive. Totalt var det da siden 1989 produsert 333 400 XM. 5 373 av disse ble solgt i Norge. XM har blitt solgt i 87 land, og er den bilen blant franske toppmodeller som har blitt mest eksportert. 54% av det totale salget har gått til eksport, med Tyskland som det største markedet. XM ble jo årets bil i 1990, men det noen kanskje ikke vet er at den til sammen fikk hele 14 utmerkelser, nasjonalt og internasjonalt. XM var nok dessverre ikke rent økonomisk en gunstig bil å kjøpe ny om en bare så på verditapet. I prosent var verditapet stort. Faktum var likevel at som ny bil var XM faktisk ganske rimelig alt utstyr, komfort og plass tatt i betraktning. Den som så på store og lukseriøst innredede biler fra de andre bilmerkene, så raskt at en måtte opp i langt høyere summer for å få tilsvarende "mye bil". De som kjøpte seg en XM for å ha den i mange år gjorde nok slett ikke en så dårlig investering som de som kjøpte en XM ny for så å selge den etter bare et til tre år.

Når en ser på biler av tilsvarende størrelse og samme tidsepoke (1990 til 2000) kan det slås ettertrykkelig fast at XM egentlig er intet mindre enn HELT FANTASTISK med en utrolig kjørekomfort. Det er SVÆRT få biler du kan kjøre så langt i uten å bli sliten! De som vurderer å kjøpe en brukt XM får derfor de varmeste anbefalinger når de bare gjør sitt beste for å kontrollere at de kjøper seg et bra eksemplar. Men det begynner dessverre å bli ganske sjelden en ser fine XMplar til salgs nå til dags enten det er på finn.no eller andre steder.

Den hydraktive fjæringen i XM gir utmerkede kjøreegenskaper med en annerledes og bedre kontakt med veien sammen med en utmerket kjørekomfort. Flere tester på 90-tallet, ikke minst fra Belgia, av biler i "toppsegmentet" som XM fra Citroën og diverse store BMW, Mercedes, Rolls Royce og andre luksusbiler har gang på gang kåret Citroën med den hydrauliske fjæringen som suverent best med hensyn til førerens tretthet etter spesielt lange kjøreetapper som for eksempel 10 timers etapper.

Ved bruktbilkjøp må du være klar over at de tre første årsmodellene av XM hadde store svakheter i det elektriske anlegget så kjøp helst ikke biler med lavere PR-nummer enn 5539 med mindre det kan bekreftes/dokumenteres at det elektriske anlegget er "helrenovert" ved et seriøst merkeverksted! (PR ~ norsk (Citroen Norge), RP ~ engelsk - Replacement Part) PR-nummeret finner du i framkant i døråpningen på førerdøren. Biler med PR-nummer høyere enn 5539 har et forbedret elsystem og denne endringen skjedde i 92 (produksjonsdatoer etter 8 januar 1992). Glem heller ikke at ved PR-5928 så kom det forbedrede hydraktive fjæringssystemet Hydractive II og overtok for Hydractive I. Et annet viktig PR-nummer er PR-5439. Fra og med dette nummer er fjærbensfestet og selve fjærbenet foran separate. Før dette PR-nummer kan man ikke skifte bare fjærbenstoppen separat men må skifte både "topp og fjærben" om ikke dette allerede er gjort en gang tidligere.

Denne problemstillingen har sitt utspring i rust. Rust? Vi har vel sjelden sett rustne xm'er, karroseriet er jo fullforzinket, men det er i hvert fall et svakt punkt på XM. Det øvre festet til de fremre fjærbenene (under panseret) kan se ut til å begynne å bli et problem på enkelte eldre XM. Dette avhenger nok mye av om bilen er kjørt mye på saltede veier eller ikke. Mange av medlemmene har sjekket sine XM og mange har konstatert begynnende rust på disse fjærbensfestene selv om det heldigvis ikke alltid er kommet så langt at festene allerede er farlig dårlige. Ved vurdering av brukte XM så sørg for å få kontrollert disse festene. De er ikke lenger tilgjengelige fra Citroen(!), men det finnes firma som overhaler (vulkaniserer) fester som har blitt dårlige.

Som en oppsummering mht PR-nummer kan en vel si at å kjøpe XM med høyere PR-nummer enn 5928 kan være å foretrekke. Da har en forbedret elektrisk anlegg og forbedret hydraktiv fjæring. Dersom du har lyst til å kontrollere når en XM, eller en annen Citroen for den saks skyld, er produsert kan du benytte denne PR-nummer (RP-nummer) til produksjonsdatokalulatoren. En skal ikke se helt bort fra at det finnes dårlig vedlikeholdte biler som en bør styre unna fra årsmodellene 1995 og nyere også! Vurder helhetsinntrykket av bilen. Komplett servicehefte er et stort pluss og finish/utseende er også ofte viktig. Selv om en noen få ganger kan komme over biler som er "utad blank - inni krank" så sier faktisk utseendet og finishen på bilen ofte også svært mye om bilen generelt er tatt pent vare på og dermed også er i god teknisk stand. Som ved kjøp av en hvilken som helst annen bil vurder nøye tilstanden på bilen. Er du i tvil om den tekniske tilstanden og redd for store reparasjoner på akkurat den bilen? Glem den og dra å se på neste XM!

Her gjengir vi en sjekkliste du kan ha nytte av dersom du vurderer å kjøpe brukt XM. Turbodieselene er de som definitivt holder seg best i pris og som dermed er dyrest å kjøpe brukt relatert til hva de kostet nye. Det er dog motorer som har ord på seg for å gå i evigheter, i hvert fall 2,1 TD. Det har vært litt mer problemer med 2,5 TD, men du verden for en rå kraftmaskin dette er. Kjører du svært langt pr år er nok TD'ene de beste alternativene, kanskje først og fremst pga lavere drivstoffkostnader. Ved gjennomsnittlige eller kortere kjørelengder melder de andre motorene seg på. 2-liters bensinmotorene på 110, 122 og 135 Hk er rimelige alternativ i innkjøp selv om enkelte mener de er litt små til den relativt store og tunge XM. Da kan 2,0 Turbo Constant Torque (TCT) være tingen dersom du prioriterer motorkraft. TCT'en er et flott kompromiss mellom motorkraft og bensinforbruk for norske forhold. 2,0 TCT kan kanskje ikke sammenlignes med 3,0 V6.24, men med et litt lavere drivstoffforbruk kan den faktisk kraftmessig likevel måle seg med standard 3,0 V6 (12-ventiler) med unntak av topphastighet og forbikjøringsrespons dersom en på V6'en girer ned så du får høyt turtall som den trives med. V6 (170 Hk) og spesielt V6.24 (200 Hk) er nok kanskje på mange måter de mest spennende motorene. Bare lyden av disse motorene er DEILIG! V6.24 er ganske vanskelig å få tak i da det i følge Citroen Norge bare er solgt 13 stk i Norge. Det er 1991 til 1994 modeller fordelt på 10 stk i farge Grønn Vega, 1 stk i Grå Dolmen (mørk sølv metallic) og 2 stk i Grå Silex (Mørk koksgrå)). 12-ventilers V6 finnes det derimot en del av, også i BREAK-utgave (stasjonsvogn). V6.24 var toppspekket med utstyr, men også 12-ventilers V6'ene hadde ofte høyt utstyrsnivå som et pluss. Problemet med V6ene er at det ble helt slutt med importen etter 1995 pga forhøyede avgifter (HK & motorvolum). Den siste V6.24 ble levert i 1994 og i 1995 ble det bare tatt inn noen få 12-ventilers V6 og så var det definitivt slutt.

Når det gjelder V6 motorene kan det være lurt å være klar over noen problemer med de tidlige årsmodellene. Vær litt på vakt mot ulyder i motoren på enkelte eldre V6'ere. Dårlige motortoleranser fra fabrikk på 12 ventilers utgavene ga opphav til oljeforbruk og skjørtebank. Norsk XM Klubb har dessverre konstatert at det fremdeles er enkeltvise eksemplar av XM med 12-ventilers V6-motor som er dårlig (skjørtebank) og som ruller på norske veier. På V6.24 var det på tidlige utgaver (frem til midten av 1992) problemer med kamakslene som ble utslitt ekstremt fort. Metallspon fra kamakslene kom inn i oljepumpen slik at motoren fikk for dårlig smøring med tragisk og kjempedyrt motorhavari som resultat. Etter midten av 1992 skiftet man imidlertid til keramiske ventilløftere som ikke medførte på langt nær så stor slitasje på kamakslene og det har vært relativt lite motorproblemer med V6.24 motorene i XM etter dette. Disse tragiske motorhavariene på 91 og delvis 92 modellene av V6.24 skjedde som oftest allerede innen 20.000 km. En XM V6.24 gått eksempelvis mer enn 80.000 km er i følge Citroen enten utbedret eller av så ny dato (etter 1.halvår 1992) at de var utbedret fra fabrikk. Det er imidlertid ingen norske XM V6.24 fra 91 eller 92 som har kjørt mindre enn 80.000 km.


Sjekkliste ved kjøp av brukt XM